5 tips – Så skapar du balans mellan arbete och fritid

By
In Okategoriserade

Digitaliseringen och dagens teknik har gjort det svårt att skilja på jobb och fritid. Vi är ständigt uppkopplade och tillgängliga, vilket gör det svårt att undvika jobbtankar även när man är ledig. Är du på jobbet när du egentligen har semester? Att inte ha riktig semester skadar både dig och din arbetsgivare. Sjukskrivningar orsakade av utbrändhet och psykisk ohälsa fortsätter att öka. Här är 5 tips för att skapa balans mellan jobb och fritid.

work life balance

Att känna att man har en balans i livet är viktigt för att må bra. Det handlar om att ta kontroll över sin tid och sätta gränser – och framförallt följa dem. Det kan finnas flera anledningar till att många idag känner en obalans mellan jobb och fritid. Det är dels många som inte vet – och kanske inte vågar fråga – vad som förväntas av dem från arbetsgivarens håll. Är tanken att man ska svara på mail och jobbrelaterade samtal dygnet runt?

Rädslan för att missa något är vanlig hos människor, vilket kan vara en av anledningarna till att vi inte kan låta bli att läsa mailen. Detta är vanligt förekommande hos människor i någon ledande befattning med ett ansvar som inte försvinner utanför kontorstider. Det är därför svårt att veta hur man skapar en bra balans utan att varken jobbet eller familj och fritid ska bli lidande.

Många karriärdrivna människor vet att vägen till framgång kräver hårt arbete, men det som ofta glöms bort är att vila och fritid är livsviktigt för människan – speciellt om man har som mål att bli framgångsrik. Stress och för lite sömn skapar både fysisk och psykisk ohälsa, vilket inte är något som påverkar framgången positivt.

Nedan har vi listat 5 konkreta tips på hur du skapar en bra balans mellan arbete och fritid.  

1. Gränsdragning

Kom överens med din chef om vad som gäller. Förväntas du vara tillgänglig dygnet runt? Får du i så fall rätt kompensation för det? Förklara också att du känner dig stressad av att alltid vara tillgänglig, vilket försämrar din hälsa – något som inte gynnar arbetsgivaren i längden.

2. Planering

Planera och fördela din tid väl. Gör ett tydligt och strukturerat schema för dels din arbetsdag och dels för din fritid. När ska du göra vad? Ha en tydlig gräns för när arbetsdagen går över i fritid och lägg då ifrån dig jobbtelefonen för att kunna fokusera på annat. Fördela arbetsdagen i exempelvis fyra olika pass: två under förmiddagen och två under eftermiddagen. Fokusera på ett ämne eller en uppgift under varje pass och försök stänga ute annat som kommer upp. Mellan passen bör du ha en kortare rast samt avsätta några minuter för att läsa mailen – undvik att göra detta under arbetspasset då det stör koncentrationen.

3. Prioritering

Man lever bara en gång och självklart är naturligt att man då vill hinna med så mycket som möjligt. Dygnet är dock begränsat och för att kunna prestera bra och inte bli utbränd är det nödvändigt att prioritera bland allt man vill hinna med. Skriv en lista på allt du skulle vilja ägna tid åt – både jobbmässigt och på fritiden. Hur mycket tid går åt till varje aktivitet? Vilka är de fem viktigaste för just dig? Prioritera dem och planera in tid åt dem i ditt veckoschema. Prioriteringarna kommer säkerligen att förändras beroende på var i livet man befinner sig, så det är bra att se över sina prioriteringar med jämna mellanrum.

4. Skapa rutiner

Gör ett schema för när du ska göra vad bland dina prioriterade aktiviteter. Sätt upp ett rimligt schema och planera in dina olika aktiviteter. Var noga med att ha en paus mellan varje aktivitet samt att inte vara fullbokad dygnet runt. Glöm inte bort hur viktigt det är med vila och återhämtning. Har du svårt för att avsätta tid för det i vanliga fall kan det vara bra att skriva in det i schemat.

5. Följ din plan

Det är ofta lätt att planera i teorin, men mycket svårare att faktiskt följa planen. Var strikt i början innan du har kommit in i dina nya rutiner. I stressade situationer – som alltid uppkommer någon gång med tajta deadlines – blir vila och återhämtning ofta bortprioriterat först tillsammans med nöjen och träning. Att det händer ibland är oundvikligt, men försök vara så strikt som möjligt. Vila, sömn, träning och nöjen gör otroligt mycket för hälsan och din prestation under resterande arbetstid.

Läs mer här om hur du som chef skapar balans mellan arbete och privatliv.

8-958_Serenity_m

Recent Posts
Kontakta oss

Vad kan vi hjälpa dig med? Skriv en rad om ditt ärende så hör vi av oss så snart som möjligt.