Så skapar du en säljande kundservice

Försäljning är som alla vet vitalt för att ett företag ska lyckas. Utan affärer och kunder är det svårt för ett företag att leva vidare. Tidigare har försäljning och kundservice ofta skett på två olika avdelningar där den ena svarar på inkommande och den andra jobbar med utgående samtal. I takt med att produkter blir mer lika varandra och konkurrensen hårdnar ökar betydelsen av varumärket och försäljning inom kundservice blir allt vanligare.

När en kund kontaktar företaget via exempelvis telefon och har en fråga eller behöver hjälp med något, finns ett utmärkt tillfälle till merförsäljning. Kundservicemedarbetaren har då möjligheten att erbjuda kunden en ny eller kanske uppgraderad produkt i syfte att mersälja.

Merförsäljning handlar om att sälja mer – i form av andra produkter eller olika tillval – till redan befintliga kunder. Att sälja till en redan befintlig kund är betydligt lättare och mindre resurskrävande än att sälja till en ny kund. Merförsäljning handlar om att hjälpa en befintlig kund till bättre och smartare inköp. Det bygger på att presentera ett erbjudande anpassat efter den enskilda kunden på ett relevant sätt med rätt timing.

Ladda ned vårt kostnadsfria whitepaper för att läsa mer om försäljning i kundservice samt konkreta råd för hur man introducerar merförsäljning och jobbar med det löpande.

Du kommer att få lära dig mer om:

Merförsäljning

Vad är merförsäljning? Varför är det så effektivt och på många vis bättre än ”vanlig” försäljning?

Introducera försäljning i kundservice

Hur man går tillväga för att introducera försäljning för kundservicemedarbetarna på bästa sätt.

Utmaningar

Vilka utmaningar finns vid merförsäljning i kundservice samt när det är dags att implementera? Hur ska man bemöta dessa utmaningar?

Viktigt att tänka på

Vad är viktigt att tänka på vid merförsäljning i kundservice och när man ska introducera det för medarbetarna?

Uppföljning, feedback, belöning

Tre viktiga steg att tänka på – både vid introduktion och löpande arbete med försäljning i kundservice. Vad fungerar bäst för olika individer?

Exempel från våra uppdrag

Vi delar med oss av konkreta exempel och tips kring hur några av Ageris uppdragsgivare arbetar på ett effektivt sätt med merförsäljning i kundservice. Låt dig inspireras!

Ladda ned ditt kostnadsfria whitepaper här

Ditt namn*

Företag*

Din epost*

Ditt telefonnummer

Kontakta oss

Vad kan vi hjälpa dig med? Skriv en rad om ditt ärende så hör vi av oss så snart som möjligt.