Fördelar och nackdelar med personalomsättning

Personalomsättning ses ofta som enbart något negativt för en organisationen och då ofta i form av ökade kostnader. Personalomsättningen kan faktiskt också ha många fördelar, som dock är svårare att se. Dock är det viktigt att hitta en bra nivå för en organisations personalomsättning, som varken är för hög eller för låg.

En spridd uppfattning är att hög personalomsättning leder till högre kostnader och sämre kvalitet samt att det kan vara en signal om att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Detta kan säkert stämma i vissa fall, men långt ifrån alla. Man behöver väga in nya generationers värderingar och beteenden på arbetsmarknaden och det faktum att personalomsättningen skiljer sig mellan olika branscher, geografi och typ av anställda för att kunna avgöra om det är ett tecken på att det inte står rätt till i organisationen.

Ladda ned vårt kostnadsfria whitepaper för att läsa mer om personalomsättning samt ta del av konkreta tips för hur ni hittar den optimala nivån för personalomsättningen i er organisation.

Du kommer att få lära dig mer om:

Frivillig och ofrivillig personalomsättning

Vad är skillnaden mellan frivillig respektive ofrivillig personalomsättning och vad behöver man titta närmare på?

Oundviklig och undvikbar personalomsättning

Vad är oundviklig respektive undvikbar personalomsättning?

Dysfunktionell och funktionell personalomsättning

Vad är skillnaden mellan den funktionella och dysfunktionella personalomsättningen?

Nackdelar

Vilka är nackdelarna med personalomsättning?

Fördelar

Vilka är fördelarna med personalomsättning?

Konkreta tips och fallgropar

Vilken är den optimala nivån för personalomsättningen? Vilka fallgropar finns och vad är viktigt att tänka på?

Ladda ned ditt kostnadsfria whitepaper här

Ditt namn*

Företag*

Din epost*

Ditt telefonnummer

Kontakta oss

Vad kan vi hjälpa dig med? Skriv en rad om ditt ärende så hör vi av oss så snart som möjligt.