Så skapar du som chef balans mellan arbete och privatliv

By
In Okategoriserade

8-958_Serenity_m

Vad är balans?

Balans kan beskrivas som jämvikt mellan olika parametrar. En balans mellan arbete och fritid är således en jämn fördelning mellan dessa två. Vad som är en bra balans för någon är en dålig balans för någon annan. Det är alltså i högsta grad något subjektivt som individen i fråga själv måste känna av. Vi behöver alla hitta vår egen balans i tillvaron.

Att en bra balans är individuell är viktigt att komma ihåg. Det är lätt att se på andras liv och tänka att de hinner med så mycket – vilket lätt skapar stress och missnöje hos en själv. Vi människor prioriterar olika saker i livet. Att någon ser ut att hinna med otroligt mycket, betyder säkerligen att de prioriterar bort saker som du kanske prioriterar högre. Vi prioriterar helt enkelt olika saker i livet och för att hitta en bra balans behöver vi göra klart för oss själva vilka prioriteringar vi har.

Skriv ned vad som är viktigast för dig i livet och prioritera sedan bland dessa. Hur mycket tid vill du lägga på varje sak under en vecka? Avsätt tid för det i ditt schema! Prioriteringarna kan förändras med tiden och behöver omvärderas med jämna mellanrum.

En undersökning gjord av Synovate på uppdrag av Chef.se visar vad chefer väljer att prioritera ned för att skapa balans i sitt liv samt åtgärder de tagit för att skapa en bättre balans.

Detta prioriterar chefen ned till förmån för balans i livet:
  • Hobby eller intresse 40 %
  • Träning och motion 38 %
  • Karriär 30 %
  • Tid med vänner 29 %
  • Tid med partner 16 %
  • Tid med barn 12 %
  • Avstått från partner 5 %
  • Avstått från barn 4 %
Detta har chefen gjort för att skapa bättre balans mellan arbete och privatliv:
  • Minskat arbetstiden 24 %
  • Minskat på engagemang på fritiden 21 %
  • Jobbar hemma i större utsträckning 18 %
  • Fördelat om sysslorna i hemmet 14 %
  • Valt en lägre befattning 10 %
  • Bett om hjälp från föräldrar eller andra för att hinna med 8 %
  • Skaffat hushållsnära tjänster 7 %
  • Skaffat au pair/barnflicka 0 %


Läs vårt whitepaper kring hur du kan öka frisknärvaron och
minska den psykiska ohälsan i din organisation.

oka-frisknarvaron-i-din-organisation

Recent Posts
Kontakta oss

Vad kan vi hjälpa dig med? Skriv en rad om ditt ärende så hör vi av oss så snart som möjligt.